Saunovanie patrí vo Fínsku medzi voľnočasové aktivity pre celú rodinu. Rovnako sa nemusíte báť zaviesť si takúto tradíciu ani vo svojej rodine. Neexistujú žiadne vedecké dôkazy, ktoré by označili saunovanie detí za škodlivé, skôr naopak. Je ale, samozrejme, potrebné dodržiavať viacero bezpečnostných pravidiel.

Čo by ste mali vedieť pred návštevou sauny s dieťaťom

1. U detí je väčšia pravdepodobnosť dehydratácie. 

2. Deti majú slabší imunitný systém, ľahšie chytia choroby. 

3. Deti by nemali chodiť do sauny samé. 

4. Ani s deťmi nezabúdajte na etiketu pri saunovaní

5. Teplo má na deti podstatnejší vplyv ako na dospelých. Preto by mali byť v saune len krátko a nie príliš často. 

Od akého veku dieťaťa je vhodná návšteva sauny

Nikde nie je jasne stanovený vek, od ktorého by malo dieťa navštevovať saunu. Dokonca sa na ňom nevedia zhodnúť ani odborné autority. Kým Nemecká saunová federácia odporúča saunovanie už od 4 mesiaca, mnohí pediatri neodporúčajú pobyt v saune do 1 roka života

Konečné rozhodnutie je však, samozrejme, na rodičovi. Najlepšie vám pri ňom poslúži vaša intuícia a poznanie zdravotného stavu vášho dieťatka. Podobne sa pri rozhodovaní o saunovaní s dieťaťom riadia aj Fínski rodičia. Kým jedno dieťa môže zvládnuť pobyt v saune už v útlom veku, pre iné môže byť problematický ešte aj okolo 7 rokov. 

Deti do 3 rokov by však nemali byť v saune dlhšie ako 3 až 5 minút. Deti v predpubertálnom veku už zvládnu stráviť v saune okolo 15 minút. 

Čo sa deje s detským telom počas saunovania

Telo dieťaťa sa stále vyvíja, jeho kontrola teploty nefunguje tak, ako u dospelých. Počas celého saunovania ho preto dôsledne sledujte a dávajte pozor na prípadne znaky nevoľnosti. V saune sa zvyšuje prietok krvi, čím sa zvyšujú nároky na obehový systém a srdce. U malých detí, ktoré ešte nemajú dostatočne vyvinutý obehový systém, môže preto dôjsť k prudkému nárastu činnosti srdca. U detí nad 7 rokov je už nárast podstatne nižší. 

Počas ochladzovania môže deťom prudko klesnúť krvný tlak a môžu pociťovať závraty. Tento stav je však dočasný a rýchlo prejde. 

Vhodný druh sauny pre deti

Najvhodnejšia pre deti je infrasauna, v ktorej teplotná záťaž nie je až tak vysoká. Saunovanie v tomto druhu sauny je preto pre deti omnoho príjemnejšie a bezpečnejšie. 

Navštevovať s deťmi však môžete aj tradičnú saunu s vysokou teplotou. O to viac však musíte dôrazne dbať na bezpečnosť saunovania a potreby vášho dieťaťa. Ochrániť citlivú detskú hlavičku a vlasy pred vysokou teplotou vám pomôže aj používanie klobúku na saunovanie. Ten deťom zároveň pomôže aj lepšie zvládať teplotou v saune a bezpečne vydržať pri saunovaní dlhšie. 

Zásady saunovania s deťmi

1. Na každé dieťa v saune by mal byť jeden dospelý, ktorý sa môže oň v prípade potreby postarať. 

2. Ochladzovanie dieťaťa po saune by nemalo byť extrémne. 

3. Deti by nemali jesť 2 až 3 hodiny pred návštevou sauny. 

4. Pre deti je ideálna najnižšia lavica v saune. 

5. Dieťa by malo piť veľa vody pred aj po návšteve sauny. 

Tipy pre bezpečnejšie saunovanie pre celú rodinu

Saunovanie s deťmi si naplno užijete len vtedy, keď sa počas neho budete cítiť bezpečne. Máme pre vás 3 tipy, ako na to: 

Nenechávajte dieťa bez dozoru

Deti sú živé stvorenia a sauna je miesto, kde sa dá ľahko zraniť (popálenina, podvrtnutie...), zároveň môže deťom prísť počas saunovanie v prípade prehnanej záťaže aj nevoľno. Nikdy deti preto nenechávajte v saune samé a majte ich neustále pod drobnohľadom. 

Vysvetlite im pred pobytom v saune aj základné pravidlá a etiketu a veďte ich k správnemu a zodpovednému saunovaniu už od prvého spoločného pobytu v saune. 

Regulujte čas strávený v saune

Deti si samy nezvládnu sledovať čas pobytu v saune. Strážte ho preto zodpovedne a neprekračujte odporúčania pre deti v danom veku. Zároveň počas celého pobytu v saune sledujte reakcie vášho dieťaťa a saunovanie ukončite ihneď, ako spozorujete na dieťati prvé príznaky prehnanej teplotnej záťaže. 

Nepodceňujte rehydratáciu a oddych

Počas pobytu v saune telo stráca množstvo vody a dôležitých minerálov a solí (magnézium, sodík, vápnik, draslík, chlorid). Nezabudnite preto po saunovaní dopriať deťom dostatok vody a jedla bohatého na elektrolyty. Dehydratácia a nedostatok elektrolytov sa prejavujú únavou kostrového svalstva a kŕčmi. 

Pri správnom používaní môže byť pobyt v saune skvelým rodinným rituálom na spoločný relax. Doprajte si tento spoločný rituál aj vy. V našej ponuke nájdete aj množstvo doplnkov do sauny pre deti, ktoré vám pomôžu spraviť ich pobyt v saune bezpečnejším a pohodlnejším. 

Produkt bol pridaný do zoznamu obľúbených produktov